Co może zamarznąć w samochodzie?

auto-zima

Nie tylko jazda zimą, ale nawet uruchomienie samochodu może stanowić nie lada wyzwanie. Jeśli wcześniej nie zadbało się o wymianę płynów rano może czekać nas niemiła niespodzianka i spóźnienie do pracy. To już ostatni dzwonek by przygotować auto do zimy.

auto-zima

Nie tylko jazda zimą, ale nawet uruchomienie samochodu może stanowić nie lada wyzwanie. Jeśli wcześniej nie zadbało się o wymianę płynów rano może czekać nas niemiła niespodzianka i spóźnienie do pracy. To już ostatni dzwonek by przygotować auto do zimy.

 

Najszybciej zamarza woda. Znajdziesz ją w płynie chłodniczym i elektrolicie akumulatora. Dodatkowo osadzająca się para wodna w ujemnej temperaturze może zablokować zamki i uszczelki drzwi. Wtedy by go otworzyć trzeba się trochę napracować.

 

Płyn chłodniczy

Największe zagrożenie dla silnika stwarza zamarznięcie płynu chłodniczego. Dlatego powinna to być pierwsza rzecz, którą sprawdzimy przed poważnym mrozem. Najlepiej jest go zupełnie wymienić. Można też zaopatrzyć się w miernik temperatury zamarzania płynu lub sprawdzić ją na stacji diagnostycznej. Takie badanie kosztuje niewiele, a może uchronić nas przed poważnymi wydatkami na remont silnika.

Optymalnie dobry płyn powinien wytrzymać w stanie ciekłym do -30 stopni Celsjusza.

Jeśli samemu wymieniamy płyt trzeba pamiętać, by nie stosować samego koncentratu. Paradoksalnie jego temperatura zamarzania jest wyższa niż w przypadku rozcieńczonego roztworu.

 

Elektrolit w akumulatorze

Naładowany do pełna akumulator bez problemu wytrzyma do temperatury nawet -60 stopni Celsjusza. Jeśli jednak jest on częściowo rozładowany może zamarznąć już nawet przy -15 stopniach.

 

Płyn do spryskiwaczy

Letni płyn zamarza gdy temperatura obniży się nieznacznie poniżej zera. Wtedy próba uruchomienia spryskiwaczy może nawet spalić silniczek pompki. Dlatego jeśli nie jesteś pewien jaki masz wlany do zbiorniczka, najlepiej wymień całość. Zimowy płyn wytrzymuje temperatury rzędu -35 stopni Celsjusza.

 

Olej napędowy

Kierowcy popularnych diesli narażeni są na jeszcze jeden zimowy problem. Gdy temperatura spadnie poniżej -22 stopni Celsjusza z oleju napędowego wytrąca się parafina. Wtedy takie auto czeka odholowanie do ciepłego garażu aż olej napędowy odpowiednio się zagrzeje.

 

Olej w skrzyni biegów

Zła kondycja oleju skrzyni biegów objawia się oporami lewarka przy próbie zmiany biegów. Jeśli ten problem ustępuje na ciepłym silniku, to znak, że czas wymienić olej. Prewencyjnie zmienia się go co 100 tys kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *