Eurocopter X3 – najszybszy śmigłowiec na świecie
Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3 przekroczył kolejną granicę lotnictwa osiągając 7 czerwca rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców
Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3 przekroczył kolejną granicę lotnictwa osiągając 7 czerwca rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców
Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322, zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciopłatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Silniki tej rodziny, o nowoczesnej konstrukcji i architekturze, łączą w sobie moc i potencjał rozwojowy. Wariant RTM 322, napędzający X3, oparty jest na RTM 322 służącym do napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb demonstratora szybkiego śmigłowca.
Eurocopter X3 – najszybszy helikopter na świecie
Koncepcja X3 jest doskonale przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością, z zachowaniem wszystkich zdolności do pionowego startu i zawisu. Eurocopter dostrzega szeroki zakres potencjalnych zastosowań dla tego hybrydowego śmigłowca, w tym operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) dalekiego zasięgu, misje straży wybrzeża, loty patrolowe nad granicą, transport pasażerów i przewóz pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, a także usługi transportu miejskiego. Połączenie dużej prędkości przelotowej i doskonałych osiągów pionowego startu i lądowania jest także doskonałym rozwiązaniem dla misji wojskowych, takich jak działania sił specjalnych, transport żołnierzy, ratownictwo bojowe i ewakuacja medyczna.
Eurocopter X3 – najszybszy helikopter na świecie
X3 został opracowany w ramach programu Eurocoptera, z wykorzystaniem płatowca jednego z należących do firmy śmigłowców Dauphin. W celu pobicia rekordu prędkości demonstrator został wyposażony w owiewkę aerodynamiczną piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec testowy Dauphin DGV w latach dziewięćdziesiątych, a także dodatkowe owiewki podwozia. Dauphin DGV umożliwił firmie Aerospatiale – poprzedniczce Eurocoptera – ustanowienie kolejnego rekordu w lotnictwie, dzięki osiągnięciu prędkości 200 węzłów (370 km/h) w 1991 r.