Infiniti Q50 – kierownica połączona z kołami? Nie tutaj.
Infiniti Q50 to samochód inny niż wszystkie. To nadużywane przez marketingowców zdanie idealnie oddaje innowacyjność auta. Japoński producent jako pierwszy zdecydował się na zastąpienie tradycyjnego układu kierowniczego elektroniką. W Infiniti Q50 kierownica nie ma połączenia z kołami.
Infiniti Q50 to samochód inny niż wszystkie. To nadużywane przez marketingowców zdanie idealnie oddaje innowacyjność auta. Japoński producent jako pierwszy zdecydował się na zastąpienie tradycyjnego układu kierowniczego elektroniką. W Infiniti Q50 kierownica nie ma połączenia z kołami.
Stało się – kolejna bariera padła. Elektronika wyparła elementy mechaniczne, które do niedawna wydawały się nie do ruszenia. Zastąpiła bezpośrednie połączenie kierownicy z kołami. W nowym Infinity Q50 zastosowano układ kierowniczy typu steer-by-wire, nazwany przez Japończyków Direct Adaptive Steering (DAS). Za skręt kół odpowiadają dwa silniki elektryczne na układzie drążków kierowniczych – główny umieszczony po lewej stronie i pomocniczy po prawej. Jak działa taki mechanizm?
Oba silniki wykorzystują prąd o mocy 12V z akumulatora. Czujniki umieszczone w kierownicy przekazują sygnał do silników, a te bez opóźnienia reagują na polecenie kierowcy, skręcając koła w odpowiednią stronę. W porównaniu z tradycyjnym układem mechanicznym w DAS nie występują straty energii i opóźnienia w reakcji na ruch kierownicy. Nie ma też dobrze znanego polskim kierowcom przenoszenia drgań na kierownicę podczas jazdy po wybojach.
Choć Infinit przetestowało układ na dystansie 400 tys km, to potencjalni nabywcy wciąż mogą mieć wątpliwości czy takie rozwiązanie jest bezpieczne. W Q50 zastosowano potrójne zabezpieczenie znane z samolotów – w aucie działają trzy niezależne sterowniki. Jeśli główny ulegnie awarii uruchamia się jeden z dwóch awaryjnych. Ostatnim zabezpieczeniem jest tradycyjny układ kierowniczy z kolumną, przekładnią i elektrohydraulicznym wspomaganiem. Podczas działania systemu DAS jest on jednak odłączony od kół na sprzęgle elektromagnetycznym. Po uszkodzeniu wszystkich awaryjnych sterowników automatycznie i płynnie uruchomi się tradycyjny układ.
System DAS spełnia też funkcję korekty toru jazdy. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, które przyhamowują odpowiednie koło, w Infinity Q50 skręca ono samo oszczędzając okładziny hamulcowe.
Za przyjemność posiadania innowacyjnego rozwiązania w standardowej wersji Infinity Q50 trzeba będzie dopłacić. Seryjnie montowane jest tylko w modelach Q50 Sport i Q50S Hybrid.