Jazda na suwak i korytarz życia – 2 zasady, które musisz umieć stosować
Od wprowadzenia w życie obowiązku stosowania jazdy na suwak i korytarza życia minęły już prawie dwa lata. Niestety wielu kierowców wciąż nie wie jak zastosować te zasady w praktyce. Dlatego podpowiemy dziś jak bezpiecznie i zgodnie z prawem używać korytarza życia i jazdy na suwak.
Ważna informacja: obie zasady stosuje się wyłącznie na jezdniach z minimum dwoma pasami ruchu w jednym kierunku.
Jazda na suwak
Wystarczy zamknięcie jednego pasa ruchu w godzinach szczytu, by korek utworzył się błyskawicznie. Kierowcy jadący wolnym pasem rzadko wpuszczają przed siebie pojazdy z drugiej strony. Ci drudzy, zamiast dojechać do przeszkody i próbować włączyć się do ruchu, zatrzymują się kilkadziesiąt metrów wcześniej i liczą na uprzejmość innych kierowców. W ten sposób nieświadomie powodują dodatkowe zagrożenie i utrudnienia w ruchu. A wystarczy przecież zastosować jedną prostą zasadę.
Jazdę na suwak stosuje się, gdy na jednym z pasów prowadzących w tym samym kierunku pojawia się przeszkoda. Może to być na przykład zwężenie jezdni, roboty drogowe lub zepsuty samochód. Pod warunkiem tylko, że ograniczenia prędkości występują na obu pasach. Stosowanie tej zasady, gdy po drugim pasie poruszają się pojazdy z normalną dopuszczoną prędkością byłoby wręcz niebezpieczne.
Kierowca jadąc pasem z przeszkodą ma obowiązek dojechać do końca i tuż przed nią włączyć się do ruchu (nie wcześniej), sygnalizując przy tym ten manewr kierunkowskazem. W tym miejscu ma pierwszeństwo przed jednym pojazdem poruszającym się po sąsiednim pasie. Łatwo to sobie wyobrazić – pojazdy mijają się tak samo jak ząbki suwaka. Kierowca na wolnym pasie ustępuje pierwszeństw jednemu pojazdowi i jedzie dalej. To samo robią kolejni. W ten sposób ruch jest płynny i przez to bardziej bezpieczny.
Korytarz życia
Jak nazwa wskazuje, ten manewr ma za zadanie zwiększyć szansę ratowania życia. Tworzony jest między dwoma pasami ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie tych ratunkowych. Ma zapewniać szybki i bezpieczny przejazd karetkom, radiowozom policji i innym stosującym sygnalizację dźwiękową lub świetlną. W takim przypadku liczy się każda sekunda, dlatego tak ważne jest wyrobienie sobie odpowiednich nawyków.
Kierowcy, widząc zbliżający się pojazd uprzywilejowany na sygnale, muszą zapewnić mu bezpieczny przejazd między rzędami pojazdów. Zawsze tworzy się go między skrajnie lewym pasem a tym po prawej. Przykładowo na jezdni z dwoma pasami ruchu, pojazd uprzywilejowany przejedzie przez środek. W przypadku trzech pasów biegnących w tę samą stronę, korytarz życia musi powstać między pierwszym a drugim pasem licząc od lewej strony. Kierowcy na trzecim pasie powinni zrobić miejsce dla tych po swojej lewej stronie.
Jak to wygląda w praktyce?
Podróżując po polskich drogach można spotkać co raz więcej kierowców stosujących obie zasady w praktyce. W przypadku korytarza życia, nieświadomi kierowcy powtórzą zapewne manewr tych bardziej świadomych. Trochę inaczej jest z jazdą na suwak. Dla wielu uczestników ruchu to wciąż tylko pusty slogan. Część z nich zapewne nie ma pojęcia o tym, że od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak jest uwzględniona w przepisach ruchu drogowego. Za niedostosowanie się do nich grozi kara.
Co grozi za niedostosowywanie się do przepisów o jeździe na suwak i korytarzu życia?
Tu wszystko zależy od policjanta, który może potraktować tę sytuację jako utrudnienie ruchu lub nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Za takie wykroczenie grozi kara od 50 do 500 zł. Jeśli kierowca rażąco utrudni przejazd służb ratunkowych policjant ma prawo nawet skierować sprawę do sądu, który zdecyduje o wymiarze kary.
Policjant ma więc decydujący głos i kara zależy od tego jak potraktuje to zdarzenia. Ale to nie o kary przecież tu chodzi a o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Jazda na suwak i korytarz życia mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, dlatego tak ważne jest ich stosowanie w praktyce.