Koncepcyjny Jaguar I-PACE – elektryczny SUV w teren
Model koncepcyjny I-PACE to jeden z najbardziej przyciągających wzrok pojazdów koncepcyjnych zaprezentowanych dotąd przez firmę Jaguar. W pełni wykorzystując oferowaną przez elektryfikację swobodę przy projektowaniu nadwozia, zespoły projektantów i konstruktorów na nowo przemyślały ogólne proporcje pojazdu.
Model koncepcyjny I-PACE to jeden z najbardziej przyciągających wzrok pojazdów koncepcyjnych zaprezentowanych dotąd przez firmę Jaguar. W pełni wykorzystując oferowaną przez elektryfikację swobodę przy projektowaniu nadwozia, zespoły projektantów i konstruktorów na nowo przemyślały ogólne proporcje pojazdu.
Efektem jest wyjątkowy pojazd, który w pięciomiejscowym SUV-ie łączy zaawansowaną konstrukcję typu „cab-forward”, inspirowaną przez supersamochód C-X75, ze spokojną sylwetką coupe. Model koncepcyjny I-PACE kryje nowości technologiczne oraz przekonanie zespołu projektowego Jaguara, że klienci są gotowi na śmielszą stylizację pojazdów elektrycznych.
Pojazd o tak dynamicznych proporcjach może powstać tylko, jeśli projekt świadomie wykorzystuje każdy milimetr oferowany przez najnowocześniejszy elektryczny układ napędowy Jaguara. Wykorzystując technologiczne możliwości elektrycznego napędu, model koncepcyjny I-PACE wprowadza duże zmiany stylistyczne i znajduje świeży wyraz dla indywidualnych, luksusowych akcentów Jaguara oraz dla najlepszego brytyjskiego rzemiosła.
Pozbawiony silnika spalinowego i tunelu przeniesienia napędu, model koncepcyjny I-PACE ma kabinę przesuniętą do przodu, większy rozstaw osi i krótsze zwisy. Dzięki temu jego sylwetka staje się bardziej aerodynamiczna, a tylne błotniki mają potężniejszy kształt. Zwiększa to również przestrzeń w środku oraz poprawia własności dynamiczne i widoczność.
W rezultacie sylwetka I-PACE bardziej przypomina super-samochód C-X75 z silnikiem umieszczonym centralnie niż z tradycyjnego SUV-a. Jasno dowodzą tego proporcje nadwozia z kabiną wysuniętą do przodu, dynamiczna linia, krzywa przednich błotników, potężne tylne błotniki oraz duże koła z charakterem. A mimo to model koncepcyjny I-PACE nie zajmuje więcej miejsca niż konwencjonalny SUV średniej wielkości. Duży rozstaw osi (2990 mm) zapewnia przestronne wnętrze z ilością miejsca na nogi z tyłu spotykaną zwykle tylko w dużych SUV-ach i luksusowych limuzynach.
Za sprawą swojej opływowej sylwetki, płynnych linii, dużych kół i muskularnych tylnych błotników model koncepcyjny I-PACE reprezentuje nową generację pojazdów elektrycznych. Połączenie charakterystycznych cech marki Jaguar z nowymi liniami, możliwe dzięki supernowoczesnemu elektrycznemu zespołowi napędowemu modelu koncepcyjnego I-PACE, odpowiada za dynamiczną estetykę, która wyraża jego osiągi, innowacyjność i styl.
Dzięki dużemu rozstawowi osi i krótkim zwisom linia dachu przypomina tę z coupe. Kabina jest osadzona nisko pomiędzy obłymi błotnikami, sprawiając wrażenie, że znajduje się w ruchu oraz nadając nadwoziu dynamiczny, zwężający się ku tyłowi kształt. Sportowego charakteru dodają samochodowi także dynamicznie narysowane linie okien. Sylwetka typu „cab-forward” została podkreślona przez mocne pochylenie i wygięcie przedniej szyby przechodzącej w nisko położoną maskę, która jeszcze bardziej przywodzi na myśl superauta.
W muskularnych nadkolach kryją się zapierające dech w piersiach 23-calowe koła Nighthawk w kolorze Technical Grey ze wstawkami Gloss Black i pięknym wykończeniem Diamond Turned, które ujawniają charakter modelu I-PACE. Jeszcze więcej dynamiki zapewniają mu opony w rozmiarze 265/35 R23 o wyjątkowym wzorze bieżnika. Potężne tylne błotniki dodają mu siły, dzięki czemu jeszcze bardziej przypomina ono samochód sportowy.
Bliska współpraca pomiędzy zespołami zajmującymi się projektowaniem i aerodynamiką zaowocowała nie tylko niskim dla pojazdu tej klasy współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,29, ale także zainspirowała przewagę technologiczną w zakresie stylistyki tego modelu koncepcyjnego. Wbudowane klamki drzwi ograniczają opory powietrza, gdyż wysuwają się dopiero po ich aktywowaniu. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki boczne osłony także łączą formą z funkcją, bardziej wydajnie ukierunkowując powietrze opływające koła.