Montaż świateł do jazdy dziennej
Konieczność jazdy na światłach przez całą dobę obowiązuje od lat, a mimo to do dziś niejednokrotnie kierowcy o nich zapominają. Włączanie świateł w ciągu dnia ma wielu zwolenników i przeciwników. Dla tych drugich jeśli nie zbawienny, to przynajmniej zadowalający, może okazać się przepis, zgodnie z którym w ciągu dnia można używać wyłącznie przednich, homologowanych świateł do jazdy dziennej. Używając tych świateł samochód spala mniej paliwa
Montaż świateł do jazdy dziennej tzw. DRL (Daytime Running Lights) z systemem „clip on” jest bardzo prosty, dzięki czemu można go zrobić nawet osobiście. Dla większej pewności, że światła zostaną prawidłowo podłączone, można się zdecydować na montaż w warsztacie samochodowym. Z myślą o kierowcach decydujących się na korzystanie ze świateł do jazdy dziennej, firma Philips jeden z producentów oświetlenia samochodowego, przygotowała szczegółowy instruktaż. Poniższa prezentacja instalacji została przeprowadzona w warsztacie Feu Vert w Warszawie. Koszt montażu wynosi około 200-250 zł brutto. Jeśli decydujesz się dokonać montażu, lub chcesz poznać jego tajniki, przeczytaj jak przebiega on krok po kroku.
Krok 1. Zaczynamy od ustawienia samochodu w miejscu, w którym swobodnie będzie można dokonać montażu. W warsztacie samochodowym dla wygody mechanika najlepiej skorzystać z podnośnika hydraulicznego.
Krok 2. Zestaw świateł do jazdy dziennej Philips należy wyjąć z opakowania i sprawdzić z instrukcją, jakie jeszcze przyrządy mogą okazać się niezbędne.
Krok 3. Następnie konieczne jest wyjęcie zaślepki umieszczonej w zderzaku. Niektóre samochody mają oryginalne otwory przeznaczone do montażu opcjonalnych świateł przeciwmgielnych.
Krok 4. Pierwsza przymiarka światła do zaślepki to bardzo ważny krok. Może się bowiem okazać, że część zaślepki trzeba będzie wyciąć.
Krok 5. Światło należy przymierzyć również do pustej luki, bez zaślepki. Należy pamiętać, że poza samym modułem, musi się zmieścić również okablowanie. Przymiarka pozwala ocenić na jakiej wysokości światła powinny być zamontowane.
Krok 6. Należy dokładnie wymierzyć wysokość, na której zostaną na zaślepce umieszczone światła i przymierzyć system „clip on”. Nie wolno zapominać, że światła muszą mieć odpowiedni kąt nachylenia.
Krok 7. W tym przypadku okazało się niezbędne delikatne podpiłowanie plastikowej części zaślepki, tak aby światła świeciły odpowiednio prosto, prawidłowo oświetlały drogę i nie oślepiały jadących z naprzeciwka kierowców.
Krok 8. Za pomocą ostrego nożyka zostały przycięte krawędzie zaślepki.
Krok 9. Za pomocą wkrętarki lub śrubokrętu należy przymocować system „clip on”.
Krok 10. Dla pewności, że montaż przebiegł prawidłowo należy przyłożyć zaślepkę do samochodu i sprawdzić czy system „clip on” został przytwierdzony we właściwym miejscu.
Krok 11. Jeśli montaż przebiegł prawidłowo, można zabrać się za podobne czynności przy drugiej zaślepce.
Krok 12. Zaślepkę wraz z przytwierdzonym systemem „clip on” należy przygotować do podpięcia świateł do instalacji elektrycznej.
Krok 13. Niezbędne może okazać się wywiercenie po środku obu zaślepek otworów na kable elektryczne.
Krok 14. Jeśli po wpięciu światła za pomocą systemu „clip on” kable odpowiednio znajdują się po drugiej strony zaślepki, można przymierzyć ją do samochodu.
Krok 15. Przymiarka zaślepki stanowi bardzo ważny element. To ostatni czas na poprawki, bo kolejnym krokiem będą podłączenia elektryczne.
Krok 16. Teraz należy odpowiednio rozprowadzić instalację elektryczną obu świateł.
Krok 17. Należy zadbać, aby wszystkie kable zostały bezpiecznie schowane wewnątrz komory i nie były narażone na uszkodzenia.
Krok 18. Również pod maską przewody powinny być odpowiednio rozprowadzone.
Krok 19. Dopiero teraz, gdy mamy pewność, że kable zostały prawidłowo rozprowadzone, można finalnie zamontować zaślepkę ze światłami.
Krok 20. Następnie należy podnieść pokrywę akumulatora, by podłączyć do zasilania wszystkie kable.
Krok 21. Z opakowania trzeba wyjąć moduł sterujący Philips.
Krok 22. Następnie należy odkręcić klem akumulatora w celu podłączenia kabli od podpiętych już modułów.
Krok 23. Kolejnym krokiem jest lokalizacja kabli doprowadzających prąd do świateł pozycyjnych i mijania tak, aby podpiąć moduł sterujący do instalacji elektrycznej.
Krok 24. Moduł sterowania należy zainstalować na obudowie akumulatora.
Krok 25. Moduł sterujący trzeba połączyć ze światłami do jazdy dziennej.
Krok 26. Efekt końcowy – sprawdzamy czy światła należycie działają.