Top 10 najlepsze transportery wojskowe!
Współczesne armie dysponują najlepszymi i nowoczesnymi wielozadaniowymi pojazdami wojskowymi wiodących na rynku koncernów zbrojeniowych. Wozy te są wykorzystywane nie tylko podczas ćwiczeń, ale i na frocie. Ich uniwersalności i możliwość konfiguracji sprawia, że mogą one być stosowane w rozmaitych misjach i celach, nie tylko związanych z konfliktami zbrojnymi
Współczesne armie dysponują najlepszymi i nowoczesnymi wielozadaniowymi pojazdami wojskowymi wiodących na rynku koncernów zbrojeniowych. Wozy te są wykorzystywane nie tylko podczas ćwiczeń, ale i na frocie. Ich uniwersalności i możliwość konfiguracji sprawia, że mogą one być stosowane w rozmaitych misjach i celach, nie tylko związanych z konfliktami zbrojnymi
1. Boxern/Niemcy/Holandia/Francja/Wielka Brytania
Transporter opancerzony Boxer powstał, w ramach programu międzynarodowej współpracy pomiędzy Niemcami, Wielką Brytanią i Francją, a po wycofaniu się z programu pozostałych członków programu kontynuowany był przez Niemcy. Jako pierwsza w 1999 z programu wycofała się Francja, następnie w 2003 r. Wielka Brytania. W 2001 do programu dołączyła Holandia. Pod maską Boxera, którego producentem jest koncern Rheinmetall Defence znajduje się silnik wysokoprężny o mocy 710 KM (530 kW), który pozwala osiągnąć prędkość 103 km/h. Pierwszy wóz trafił do niemieckiej armii 23 września 2009 roku. i oznaczony został A1. Pojazd ten został wyposażony w dodatkowe panele pancerza, oraz cokół zwiększający wysokość zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia FLW 200 (uzbrojony w wkm kalibru 12,7 mm lub automatyczny granatnik kalibru 40 mm). Wóz ten według zapewnień w warunkach zimowych może być używany przy temperaturach dochodzących do minus 40 stopni Celsjusza, a gdy zajdzie taka potrzeba może być transportowany na dalsze odległości samolotami A400M. Łącznie do Bundeswehry trafi 272 Boxerów w trzech wariantach – bazowego transportera opancerzonego uzbrojonego w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z granatnikiem kalibru 40 mm, wozu dowodzenia oraz ambulansu.
Zobacz transporter Boxer:
http://www.youtube.com/watch?v=26WVxy7fb6o&feature=player_embedded
2. RG41 8×8/RPA/USA
Transporter RG4 w układzie 8×8, to dziecko koncernu BAE Systems rozwijane W południowoafrykańskich zakładach koncernu od 2008 roku. Pojazd ten po raz pierwszy został zaprezentowany na londyńskich targach zbrojeniowych DSEi. Wóz tam przedstawiony został wyposażony w bezzałogową wieżą TRT-25, która może wykorzystywać działka kalibru od 20 do 30 mm. W transporterze zastosowano m.in. dookólny system zobrazowania terenu wokół pojazdu LATIS (kamery pracują w trybie dziennym i nocnym), system GPS połączony ze wskazaniem miejsc wybuchów,w tym IED, czyli Explosive Resistant Display Equipment, produkcji Rockwell Collinsa oraz zmniejszające skutki wybuchów min siedzenia systemu SCHROTH. Wóz ten przeszedł pozytywnie testy na pustyni w 2011 roku. Jak wyjaśnił producent wozu podczas trwania testów w RPA pozytywnie zweryfikowano charakterystyki trakcyjne i osiągi pojazdu, jak również działanie klimatyzacji i systemów pokładowych w wysokich temperaturach oraz silnym zapyleniu. Transporter działał bez zarzutów i usterek.
Zobacz transporter BAE System RG4:
http://www.youtube.com/watch?v=AmxhfiTMYeY&feature=player_embedded
3. VBTP-MR Guarani 6×6/Brazylia
Transporter opancerzony VBTP-MR to pojazd wielozadaniowy opancerzony wykonany w układzie 6×6 i wyprodukowany przez brazylijskie zakłady Iveco Latin America w 2012 roku. Pojazd ten ma masę ok. 17,5 t. i jest przeznaczony do przewozu 11 żołnierzy. Wóz ten może się poruszać po lądzie i wodzie. Pod maską pojazdu znajduje się silnik Turbodiesel Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który zapewnia mobilność, porównywalną z innymi nowoczesnymi transporterami. W jego standardowym uzbrojeniu znajduje się zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z km i wkm kalibru do 12,7 mm lub granatnikiem automatycznym kalibru 40 mm. Możliwe jest też wykorzystanie działka kalibru 30 mm i ppk.
Zobacz transporter VBTP-MR:
http://www.youtube.com/watch?v=SCmjmTI5YEk&feature=player_embedded
4. Arma 6×6/Turcja
Turecki transporter opancerzony Arma w układzie 6×6 został wyprodukowany przez turecką firmę Otokar. Pojazd ma długość 6,43 m i masę maksymalną 18,5 t. Jest on dostosowany do przewożenia 10 osób (2-załoga plus 8-zołnierzy). Wóz ten może być wykorzystywany w wodzie i na lądzie, może pokonywać przeszkody o wysokości 60 cm i rowy o szerokości 120 cm. W zależności od warunków terenowych. Arma może być napędzana w trybach 6×6 lub 6×4. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o mocy 450 KM (obciążenie mocy 24,3 KM/t) z automatyczną skrzynią biegów (6+1). Transporter osiąga prędkość maksymalną 105 km/h (8 km/h pływania).
Zobacz turecki transporter Arma:
http://www.youtube.com/watch?v=OoTb-DZMbuc&feature=player_embedded
5. Stryker/USA
Transporter opancerzony Stryker to pojazd wyprodukowany przez General Dynamics Land System. Jak zapowiada producent pojazdu, zmodernizowany Stryker LAV-H, będzie cięższy niż wóz standardowy. Ze względu na nową podłogę, wzmocnioną w kształcie litery V, planowane, dodatkowe opancerzenie kadłuba oraz nowe zawieszenie (zdecydowanie wyższe i niezależne dla każdego z kół), masa pojazdu wzrośnie z ok. 21 do 24-27 t. Standardowe Strykery mają płaską podłogę, co doprowadziło do poważnych strat w Afganistanie. 5th Stryker Brigade z Fort Lewis była pierwszą jednostką, wyposażoną w te transportery, która została skierowana do Afganistanu, w połowie ubiegłego roku. W ciągu kilku miesięcy straciła 21 zabitych i 40 rannych. Strykery to pojazdy konstrukcyjnie starsze niż Partie AMV 8×8 czy najnowsze wersje Pandurów. Dlatego nie posiadają one zawieszenia, podłogi i foteli załogi oraz desantu, zaprojektowanych pod kątem zmniejszania skutków wybuchów min i IED.
Zobacz transporter Stryker:
http://www.youtube.com/watch?v=KycTdUcby7c&feature=player_embedded
6. KTO Rosomak/Finlandia
Transporter Rosomak to opancerzony pojazd wielozadaniowy konstrukcji fińskiej produkowany w Polsce w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich na licencji konstrukcji fińskiej. Wóz ten oznaczony AMV XC-360P jest wykorzystywany przez polska armię. Pierwsze transportery Rosomak zostały przekazane wojsku 8 stycznia 2005 r. (trzy w wersji bojowej z wieżą Hitfist-30P i 6 bazowych bez uzbrojenia). Ich odbiorcą jest 17 Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza. Szkolenia załóg obsługujących transportery (dowódca, kierowca i celowniczy) odbywają się w trzech ośrodkach: w Siemianowicach Śląskich, w Poznaniu i Ostródzie. Pojazd Rosomak zbudowany jest w układzie 8×8 (z napędem na wszystkie koła) i może przewozić 11 osób (kierowca, dowódca, działonowy i 8 (6 w wersji afgańskiej) żołnierzy desantu). Rosomak może poruszać się po wodzie, jak i po lądzie. Transporter ten w wersji bojowej używanej w Afganistanie – z wieżą HITFIST 30 mm, dodatkowym opancerzeniem oraz Systemem Lekkich Osłon przeciwko RPG był pokazywany na stoisku Bumaru podczas międzynarodowych targów militarnych DEFEXPO 2012 odbywających się w Indiach.
7. Havoc 8×8/USA
Transporter Havoc w układzie 8×8 to pojazd wielozadaniowy opancerzony, który jest testowany od 2012 roku przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Pojazd ten ma w przyszłości zastąpić używane przez Marine wozy LAV-25. Jak zapewnia producent wozu, transporter ten sprawdza się zarówno w walce, jak i misjach pokojowych i może być konfigurowany i dostosowany do rodzaju misji i przeznaczenia. Pojazd ten może równie dobrze poruszać się po wodzie, jak i lądzie. Nie przeszkadzają mu też zmiany pogody, czy pory dnia Produkcją tego pojazdu zajmuje się koncern Lockheed Martin.
Zobacz transporter Havoc:
http://www.youtube.com/watch?v=HFnf3wqpCdI&feature=player_embedded
8. Pandur II 8X8/Austria
Transporter opancerzony Pandur II 8×8 został wyprodukowany przez austriacki koncern Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzueg (SSF) w Wiedniu. Pojazd ten skierowano do służby w armii austriackiej w 1996 roku, gdzie do chwili obecnej jest 224 transporterów tego typu. Później 70 transporterów zakupił Kuwejt, 60 Belgia, USA zamówił (50 sztuk). Słowenia zakupiła 36 sztuk transporterów, Gabon zakupił 1 pojazd i zamówił dalsze 20 sztuk. W styczniu 2005 roku armia czeska zamówiła 234 transportery w wersji Pandur II 8×8, jednak umowa została zerwana przez rząd Czech po wyprodukowaniu części transporterów, jeszcze przed przekazaniem ich armii czeskiej. Oficjalnym powodem jest opóźnienie dostaw i niespełnienie wymagań w czasie prób. W kwietniu 2005 Portugalia zakupiła tę wersję transportera w ilości 260 sztuk, a ich produkcja odbywać się będzie w Portugalii.
Zobacz jak wygląda transporter Pandur II 8X8:
http://www.youtube.com/watch?v=UDJGSya2kAU&feature=player_embedded
9. Patria AMV 8×8/Finlandia
Transporter opancerzony Patria AMV w układzie 8×8 to fiński wielozadaniowy kołowy wóz bojowy opracowany przez koncern Patria. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 1984 roku. Pojazd ten obecnie wykorzystywany jest przez armię Chorwacji, Finlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich.Słowenii, RPA, Polski oraz Stanów Zjednoczonych. Pojazd ten o długości 7,30 m i szerokości 2,90m ma masę 18-24 ton i jest przeznaczony dla 12 osób (2-osobowa załoga plus 10 żołnierzy desantu. Transporter doskonale sprawdza się na trudnym terenie, zarówno na lądzie i wodzie oraz w zmiennych warunkach pogodowych. Pod maską pojazdu znajduje się wysokoprężny silnik Scania DI 12 o mocy 400 kW oraz skrzynia biegów: 7+1. Pojazd osiąga prędkość ponad ponad 100 km/h oraz 6-10 km/h (w wodzie).
Zobacz transporter AMV Patria:
http://www.youtube.com/watch?v=GGVRiqp-ZiY&feature=player_embedded
10. Cobra/Turcja
Transporter Cobra to wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji wyprodukowany przez turecki koncern Otokar. Pierwsze pojazdy trafiły do służby w 1997 roku. Wóz ten obecnie jest używany przez wiele armii na świecie, wśród nich znajduje się Turcji, Algieria, Bahrajn, Malediwy, Nigeria, Pakistan, Słowenia i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Cobra zapewnia ochronę przed pociskami kulowymi 7.62-mm i odłamkami pocisku artyleryjskiego, minami i innymi materiałami wybuchowymi. Cobra jest pojazdem który łącznie może pomieścić 11 osób (załogę składającą się z 2 osób plus 9 w pełni wyposażonych żołnierzy). Pojazd ten może być dostosowany do rożnych ról i misji. Dlatego powstało kilka jego odmian, m.in. transporter opancerzony, opancerzony samochód rozpoznawczy, ambulans, wóz dowodzenia, amfibia oraz platforma uzbrojenia. Dodatkowo może on wypełniać swoja misję w dzień i noc i we wszystkich warunkach pogodowych. Uzbrojenie pojazdu może stanowić zdalnie sterowany karabin maszynowy kalibru 7,62 mm lub 12,7 mm, granatnik automatyczny kalibru 40 mm, armata automatyczna kalibru 20 mm bądź wyrzutnia kierowanych pocisków przeciwpancernych lub przeciwlotniczych. Transporter ten może być przewożony przez samolot helikopter lub pociąg. Pod maską pojazdu został umieszczony silnik wysokoprężny General Motors V8 o mocy 190 KM. Mocny silnik i sterowana elektronicznie automatyczna skrzynia biegów zapewniająca stały napęd na cztery koła pozwalają poruszać się Cobrze w najtrudniejszych warunków terenowych.
Zobacz transporter Cobra:
http://www.youtube.com/watch?v=Xce_h9tlIkQ&feature=player_embedded