Top 15 najlepsze patrolowe pojazdy wojskowe na świecie!
Spec oddziały, saperzy służący w Afganistanie oraz jednostki antyterrorystyczne na całym świecie wykorzystują do swoich akcji najlepsze patrolowe wozy. To od ich klasy, uniwersalności i przystosowania do panujących warunków zależeć będzie w dużym stopniu ich skuteczność i powodzenie
1. KMW Dingo 2/Niemcy
Zobacz jak wygląda niemiecki wielozadaniowy pojazd patrolowy Dingo 2:
2. LMV M65/Włochy
Zobacz jak wygląda włoski pojazd patrolowy LMV M65:
Tiger LPV to opancerzony pojazd wojskowy produkcji izraelskiej wyprodukowany przez koncern MDT Armor Corporation i testowany przez amerykańską grupę antyterrorystyczną (SWAT) w Alabamie. Jego premiera miała miejsce podczas jednego z największych targów przemysłu obronnego na świecie Eurosatory 2010, który odbywał się w dniach 14-18 czerwca w Paryżu. W tym samym roku wóz ten można było obejrzeć w Polsce w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Izraelski pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane komercyjne podwozie Dodge RAM5500 HD 4×4. Tiger jest napędzany wysokoprężnym silnikiem Cumminsa o mocy 350 KM, z automatyczną skrzynią biegów Aisin. Pojazd może osiągać prędkość maksymalną 120 km/h i ze standardowym zbiornikiem paliwa ma zasięg ok. 610 km. Możliwe jest zabudowanie zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych, systemów zagłuszania sygnałów inicjujących ładunki improwizowane, czujników ostrzału czy systemów aktywnej osłony przed ostrzałem z granatników RPG-7. Istniej także możliwość zasilania z pokładowej sieci elektrycznej o napięciu 24 V i natężeniu 130-450 A. W tym pojeździe zastąpiono boczne lusterka wysoce efektywnymi bocznymi kamerami przekazującymi obraz, wewnątrz pojazdu są natomiast zainstalowane monitory (boczne i centralny, współpracujący z kamerą tylną), pozwalające na zlikwidowanie stref martwych i dodatkowe informowanie np. o odległościach itp. Przeczytaj także artykuł: Tiger Light Protected Vehicle na celowniku SWAT
4. SVOS Vega/Czechy
Vega to czeski prototyp samochodu patrolowego, który swoją premierę miał w 2011 roku podczas targów zbrojeniowych w Brnie. Pojazd został wyposażony w silnik Cumminsa o mocy 413 KM i 6-stopniową, automatyczną przekładnię Allisona. Pozwala to na uzyskanie prędkości maksymalnej 110 km/h. Zdaniem producentów w czeski aucie można zastosować również silnik Tatra T3C-928-81 o mocy 365 KM i półautomatyczną przekładnię Tatra 14TS210L. W Vedze wykorzystano również elementy zawieszenia z przystosowanej do rajdów wersji ciężarówki, co zapewniło doskonałe własności terenowe. Samochód może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 45° , ściany o wysokości 60 cm i przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m (bez przygotowania). Promień skrętu wynosi 18 m. Czeski pojazd został przystosowany do zabudowy lekkiego zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia ZSMU, wyposażonego w wielokalibrowy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm. Pancerz Vegi zapewnia ochroną przed ostrzałem z karabinków AK-47, z odległości ponad 30 m. Przy zastosowaniu dodatkowych paneli, wartość ta wzrasta do poziomu 4., czyli zapewnia ochronę przed ostrzałem z wkm kalibru 14,5 mm, z odległości powyżej 200 m. Transporter Vega będzie mógł transportować do 12 żołnierzy. Koszt jednego egzemplarza pojazdu to około 20 milionów koron (ok. 1,4 mln złotych). Według Martina Kollera, analityka z czeskiego Ministerstwa Obrony jest to cena bardzo korzystna wobec wyrobów producentów z innych państw.
Germaz M-ATV G10 to polski opancerzony pojazd patrolowy skonstruowany przy współpracy firmy Germaz i naukowców Politechniki Wrocławskiej. Jego nadwozie może przetrwać wybuch kilku ładunków. Jak wyjaśnił dyrektor Germazu Dariusz Sobala: – Zbudowaliśmy platformę odporną na wybuch min — pułapek, ostrzał z broni strzeleckiej i ręcznych granatników, którą można wykorzystywać do transportu grup szturmowych, saperskich, zwiadowczych, w konwojach czy do ewakuacji rannych. Z kolei jak wyjaśnił Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskie „dzięki nowoczesnej technologii informatycznej opracowano, a potem poprawiano konstrukcję nadwozia i foteli, testowano ich wytrzymałość. Dopiero po tej fazie badań, dopracowaniu konstrukcji i wyeliminowaniu błędów, zbudowano model rzeczywisty. W czasie testów poligonowych, w newralgicznych miejscach pod podwoziem, zdetonowano cztery ładunki wybuchowe o masie 10 kg. Podwozie pojazdu uległo zniszczeniu, ale nadwozie wytrzymało wszystkie próby bez widocznych śladów uszkodzeń – powiedziała Niczewska. Egzemplarz nadwozia poddany próbom poligonowym został wystawiony na międzynarodowych targach przemysłu obronnego MSPO 2010 w Kielcach.Przedstawiciele Germazu liczą że ich pojazd M-ATV G10 znajdzie nabywców, ponieważ poligonowe testy potwierdziły jego zalety, jego cena jest konkurencyjna i znacznie niższa niż innych wozów tego typu. Maszyna spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa NATO Samochód ten napędzany przez wysokoprężny silnik o pojemności 4,8 lub 7,2 litra. W pierwszym przypadku motor ma cztery cylindry i rozwija 222 KM i 810 Nm. Większy diesel osiąga 306 KM i 1200 Nm. Skrzynia biegów z reduktorem ma osiem biegów do jazdy do przodu oraz sześć do cofania. Opcję stanowi sześciobiegowy „automat”. 10-osobowy Germaz M-ATV G-10 waży 10,7-12 ton. W przypadku dwuosobowej wersji dostawczej ciężar wynosi 9-9,5 tony. Konstruktorzy deklarują, że pojazd jest w stanie osiągnąć 100 km/h. Prędkość podróżna wynosi 70 km/h.
Aravis jest wielozadaniowym opancerzonym samochodem patrolowym opracowanym przez francuski koncern Nexter System,o masie 12,5 t, przeznaczonym do zabezpieczania konwojów przed wybuchami mini pułapek minowych. Pojazd ten jest napędzany jednostką Mercedes-Benz OM 924, 218KM, czterocylindrowy silnik wysokoprężny z automatyczna skrzynia biegów. Pojazd może przewozić do ośmiu osób i jest ergonomiczne zaprojektowany dla wygody załogi. Woz charakteryzuje się niskim poziomem hałasu i wibracji. Obecnie francuska armia stacjonująca w Afganistanie ma na wyposażeniu 11 samochodów Aravis. Pojazdy te w Afganistanie służą oddziałom saperów, jako wozy sekcji rozminowania. Prowadzą one rozpoznanie dróg, jadąc na czele kolumn, zapewniając załodze wysoki poziom ochrony balistycznej i minowej. Zabezpieczają również ochronę ciężkim pojazdom saperskim, produkowanym przez MBDA Suovim oraz zakupionym w USA Buffalo . Te pierwsze są w stanie – teoretycznie – oczyścić aż 100 km drogi na dobę. Drugi umożliwia niszczenie IED, bez konieczności bezpośredniego angażowania sapera. Aravis został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie jako samochód patrolowy na targach Eurosatory 2008. Ostatecznie Nexter uzyskał zamówienie na swój nowy produkt rok później. Pierwotnie francuskie siły zbrojne miały kupić jedynie 5 wozów, jednak korzystając z funduszów na pobudzenie gospodarki, zwiększono tę liczbę do 15 egz.
Spider LSV to lekki i szybki pojazd uderzeniowy wyprodukowany w Singapurze, którego chęć pozyskania zgłosiła polska armia. Pojazd ten, podobnie jak 11 innych startował w konkursie ogłoszonym przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej(IU MON) na dostawę lekkich pojazdów uderzeniowych (LSV) dla Wojsk Lądowych. Produkowany przez koncern ST Engineering z Singapuru samochód zanim trafi do naszego wojska, jest używany od 1998 roku przez singapurską armię. Pojazd waży 1600 g, a jego ładowność wynosi 1200 kg. Wóz posiada napęd 4×4, a pod jego maską znajduje się silnik In-line 4 turbo diesel 2.8L o mocy 130 KM (97 kW). Do dyspozycji załogi, która może składać się z 6 osób jest automatyczny granatnik CIS 40 AGL, opracowany w 1980 roku i ciężki karabin maszynowy CIS 50. W wozie tym można również umieścić wyrzutnię pocisków przeciwopancernych Spike. Możliwe jest także zastosowanie uniwersalnego karabinu maszynowego FN MAG 7,62 mm oraz lekkiego karabinu maszynowego Ultimax 100. W zasadzie nią ma problemu by stosować różną broń, bo Spider LSV umożliwia taką konfigurację. Dodatkowo Spider jest łatwy w transporcie lotniczym i w samolocie Lockheed C-130 Hercules mieści 6 pojazdów tego typu.
8. GAZ-233036 Tigr/Rosja
GAZ-233036 Tigr to rosyjski opancerzony pojazd patrolowy piątej klasy ochrony opracowany przez firmę Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod (GAZ) w Niżnym Nowogrodzie. Wóz ten jest określany czasami mianem „rosyjskiego Hummera”. Po raz pierwszy zaprezentowany został w 2001 roku. Pojazd ten posiada następujące wymiary: długość 5700 mm, szerokość 2300 mm oraz wysokość 2300 mm. Masa własna pojazdu wynosi 7600 kg. Samochód ten w 2010 roku był testowany przez specjalna jednostkę brazylijskiej policji patrolowania faweli. Dach pojazdu jest wyposażony w dwa włazy, wewnątrz pojazdu, oprócz pomieszczenia dla załogi, są specjalne pomieszczenia przewidziane do montażu radia i system blokowania materiałów wybuchowych sterowanych radiem. Pod marką GAZ produkowane były samochody osobowe, ciężarowe i terenowe oraz pojazdy wojskowe. Wśród nich wspomniany GAZ-233036 Tigr wykorzystywany m.in przez rosyjskie oddział specjalne policji. Tigry są także wykorzystywane przez jednostki policji Armenii j Mongolii oraz wojska Gwinei i Republiki Kongo.
Eagle IV to opancerzony pojazd patrolowy produkcji szwajcarskiej wyprodukowany przez firmę MOWAG, która weszła w skład brytyjskiego koncernu General Dynamics – General Dynamics European Land Systems. Wóz ten jest obecnie używany przez armie niemiecką, duńską i szwajcarską oraz niemieckie siły specjalne. Pojazd ten został zaprezentowany w Polsce na podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach w 2007 roku oraz w dniach 2–10 lutego 2012 roku na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Wówczas zainteresowany nim był głównie siły specjalne oraz Żandarmeria Wojskowa. Eagle IV to kolejny pojazd z rodziny Eagle I, II i III powstałej w latach 1995 -2003. Szwajcarski Orzeł ma następujące wymiary: długość 5400 mm, szerokość 2160 mm oraz wysokość 2300mm. Jego masa wynosi 6300 kg. Pojazd ten zapewnia ochronę balistyczną załogi na poziomie 4 wg Stanagu 4569 ( przeciw pociskom kalibru 12,7 mm wystrzelonym z odległości 30m) oraz przed minami o masie 6 kg TNT. Uzbrojenie Orła, natomiast stanowią zdalnie sterowany system wieżowy Kongsberg z karabinem maszynowym 12,7 mm lub granatnikiem kalibru 40 mm. Pojazd jest napędzany silnikiem CUMMINS, wysokoprężnym o mocy 185 do 250 KM (250 KM), a jego prędkość maksymalna wynosi 110 km/h.
RG-32M to lekki wielozadaniowy opancerzony samochód patrolowy wyprodukowany przez BAE Systems Land Systems OMC. Pojazd ten waży 7,3 t, przeznaczony jest dla 5 żołnierzy. Auto, dzięki stalowemu zespolonemu w jedną całość opancerzonemu nadwoziu ochrania załogę pojazdu przed ostrzałem z karabinków automatycznych i minami. Zapewnia również możliwość przeżycia, w przypadku wybuchu pod kołem lub kadłubem ładunku wybuchowego o masie do 7 kg TNT. Uzbrojenie wozu stanowią karabiny wielokalibrowe karabiny maszynowe NSW kalibru 12,7 mm, wkm M2HB kalibru 12,7 mm, karabiny maszynowe PKM kalibru 7,62 mm lub 40-mm granatniki automatyczne Heckler & Koch. Wóz jest napędzany silnikiem 6-Cylindrowy turbo doładowany Detroit Diesel VM Motori z 4 biegową automatyczną skrzynią Chryslera i elastycznym sprężynowym zawieszeniem. Pojazd może być transportowany samolotem C-130 Hercules. Pojazd ten jest wykorzystywany przez wojska brytyjskie i amerykańskie w Iraku i Afganistanie, armię finlandzką, a od 2008 roku także przez polskich żołnierzy z Sił Rozdzielająco-Obserwacyjnych ONZ w Syrii – UNDOF.
11. AMZ TUR 2/Polska
TUR 2 to polski opancerzony pojazd patrolowy przeznaczony dla pięciu osób wyprodukowany przez firmę AMZ-Kutno Sp. z o.o. Pojazd ten zbudowany został na bazie podwozia militarnego Renault Trucks Defence. Inżynierzy budujący pojazd korzystali z doświadczeń zdobytych podczas konstruowania innych wozów tego typu, takich jak; Dzik, Tur czy Żubr. Samochód do produkcji wszedł w 2008 roku. W tym samym roku pojazd miał światową premierę podczas międzynarodowego salonu militarnego Eurosatory 2008 w Paryżu. TUR 2 ma wymiary; długość 5814 mm, szerokość 2300 mm i wysokość 2300 mm. Jego masa wynosi: 9400 kg. Pancerz TUR-a 2 wykonany jest z płyt stalowych. Warto podkreślić, że opancerzenie pojazdu spełnia wymagania poziomu 2 STANAG 4569 (w opcji poziomu 3). Ochrona przeciwminowa – poziom 2A/2B STANAG 4569. TUR 2 jest napędzany silnikiem 4,5 dm³, 4 cylindrowy Diesel, EURO 3 (4) (220 KM). Pojazd kutnowski posiada stały napęd na 4 koła i jest wyposażany w sześciozakresową automatyczną skrzynię biegów Allison 2500. W wozie zamontowano również przekładnię redukcyjną AXELTECH T232, która jest niezależna od skrzyni biegów. Podwozie pojazdu stanowią koła z oponami 335/80 R20, z systemem centralnego pompowania (CTIS). Uzbrojenie TUR-a 2 stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia OBR SM Kobuz w odmianie ZSMU-127C1 z 12,7 mm WKM-B. Pojazd został wyposażony w system łączności wewnętrznej WB Electronics Fonet IP z monitorem DD-9620T przeznaczonym do prezentacji danych z pola walki.
Gavial Plus to niemiecko-francuski wielozadaniowy pojazd opancerzony stworzony w wyniku współpracy niemieckiego koncernu Rheinmetall MAN Military Vehicles i francuskiego Panhard. Jego wymiary to: długość 4,86 m, szerokość 2,25 m i wysokość 2,26 m. Pojazd ten został pokazany w Polsce na MSPO 2011. Gavial Plus może być stosowany zarówno przez wojskowe jednostki specjalne grupy antyterrorystyczne, jak również może pełnić role pojazdu patrolowego czy dowodzenia. Wóz jest napędzany silnikiem turbo diesel o mocy 190 KM (140 kW), który pozwala na rozpędzenie pojazdu do 120 km/h.
13. ILAV/USA/Wielka Brytania
ILAV to potężny opancerzony pojazd patrolowy drugiej generacji,opracowany przez koncerny BAE Systems i General Dynamics. Do produkcji trafił on w 2007 roku. Mówi się o nim, że jest on skróconą wersja innego pojazdu o nazwie Cougar produkowanego przez Force Protection Industries. Pojazd ten w zależności od wersji przeznaczony jest do transportu 10 lub 16 żołnierzy. Jego masa wynosi aż 16 ton. Zatem jest to prawdziwy kolos na kołach, odporny na eksplozje min. Prędkość maksymalna wozu wynosi około 90km/h. ILAV obecnie jest on używany głównie przez US Army, a także przez wojska Iraku i Jemenu. Co ciekawe Irak zamówił aż ponad 800 sztuk tego wozu. Cena standardowego pojazdu wynosi 730 tys. USD.
Zobacz jak wygląda niemiecki pojazd wielozadaniowy opancerzony AMPV:
Thales Hawkei to australijski wielozadaniowy samochód opancerzony opracowany przez firmę Thales Australia. Pojazd ten bywa także określany jadowitym twardzielem z Australii. Został on wyprodukowany w 2012 roku, a pierwsze prototypy były testowane od 2009-2011 roku. Wóz ten został przystosowany do montażu różnego uzbrojenia: karabinu maszynowego, granatnika automatycznego lub uzbrojonej wieży bezzałogowej RCWS, zdalnie sterowanej z pojazdu. Australijski mięśniak posiada mocny pancerz opracowany przez izraelską firmę Plasan, który pozwala na ochronę przed pociskami małokalibrowej broni strzeleckiej i odłamkami artyleryjskimi. Podwozie wozu ma kształt litery V co polepsza ochronę pojazdu przed minami i IED. Pojazd jest przeznaczony dla 6 osób. Pojazd ten może pokonywać następujące przeszkody: brody (głęb.) 1,2 m, rowy (szer.) ok. 0,5 m oraz ściany (wys.) ok. 0,5 m. Samochód może być transportowany przez śmigłowiec CH-47 Chinook lub samolot transportowy C-130 Hercules. Thales Hawkei napędzany jest 3,2 l silnikiem Steyr z 7 biegową skrzynią biegów (6 do przodu i 1 do tyłu).
Zobacz jak wygląda wielozadaniowy opancerzony pojazd Thales Hawkei: