Wybieramy lampę rowerową. 10 najważniejszych parametrów
Oświetlenie jest obowiązkowym wyposażeniem roweru i spełnia podstawowe funkcje: zwiększa bezpieczeństwo oraz poprawia komfort jazdy nocą. Lampy muszą być niezawodne w każdych warunkach, nawet tych ekstremalnych. Oto 10 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy ich wyborze.
Najbardziej liczą się wytrzymałość i odporność, kilka trybów świecenia, czas pracy i moc. Połączenie tych cech sprawia, że w pochmurny dzień lub po zmroku jeździ się przyjemnie, bezpiecznie i zgodnie z przepisami.
1 – Od brzegu do brzegu
Lampka oświetlająca całą szerokość drogi to prawdziwy skarb. Każdy powinien zwrócić uwagę na parametr rozproszenia wiązki. Najlepiej, gdy jest on regulowany, bo szeroki zakres przyda się na nieoświetlonych drogach i bezdrożach, ale gdzie indziej (np. na szosie lub w mieście) lepszy będzie bardziej skupiony strumień światła. Funkcja regulacji daje możliwość dostosowania szerokości świecenia do potrzeb w konkretnej sytuacji. Szukajmy lampy zapewniającej gładko rozproszone i strumieniowe białe światło o jednolitej strukturze. – Lampy powinny generować wiązkę o przyjaznej, niemęczącej oczu temperaturze światła. Odpowiednio ustawione doskonale oświetlają drogę i nie oślepiają innych – argumentuje Tomasz Kłak z Mactronic, jednego z największych producentów oświetlenia przenośnego w Polsce.
2 – Liczy się moc
Wybierając lampę rowerową trzeba zastanowić się, jakiej mocy strumienia świetlnego potrzebujemy. 900 lumenów (np. Mactronic Scream 3.1) z pewnością zadowoli każdego rowerzystę, który wybiera się w dziki teren. Na szosę i do miasta w zupełności wystarczy 600 lm (np. Scream 3.2). – Latarką wyróżniającą się znakomitą mocą, i super wytrzymałością, jest nasza nowość Noise XTR 04. To idealny sprzęt dla rowerzystów kochających adrenalinę i ekstremalne ścieżki. Lampa świeci szeroką, gładko rozproszoną, i niezwykle mocną wiązką światła. Nie zawiedzie nawet podczas nocnych maratonów – zapewnia ekspert. Warto pamiętać, że moc jest również istotnym parametrem w przypadku oświetlenia tylnego. Wybierzmy lampkę o mocy w zakresie od 20 do 100 lm.
Rzecz jasna, najlepiej, gdy i moc możemy dostosować do potrzeb i warunków na trasie, dlatego poszukajmy lamp z…
3 – Niski, średni, wysoki
…kilkoma trybami pracy. Pięć lub sześć w zupełności wystarczy. Lampy wysokiej klasy wyposażone są w tryby takie jak turbo, wysoki, średni, niski, stroboskopowy i pulsujący. W każdym lampa świeci z inną mocą. Im wyższy tryb, tym krótszy czas pracy. Dla przykładu w trybie wysokim (moc 712 lm) lampa Noise XTR 04 pracuje 2 h 45 min, a w trybie niskim wyładuje się dopiero aż po ok. 28 h. Ważny jest również tryb BOOST – oferuje moc 854 lm, dzięki której mamy aż 176 metrów zasięgu. Pożyteczną funkcją jest zapamiętywanie ostatnio wybranego trybu. Po ponownym włączeniu lampa będzie świecić tak, jak przed jej wyłączeniem.
4 – Daleko przed siebie
Wybierzmy lampę, która w większości trybów świeci na ponad 100 metrów. Im większy zasięg, tym jazda jest bardziej komfortowa, bezpieczna i mniej męcząca dla oczu.
5 – Solidne opakowanie
Niezbędną cechą lampy jest wodoodporność, dzięki której niestraszny jest deszcz na trasie, oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, wstrząsy, pył i kurz. – Warto zainwestować w sprzęt z obudową wykonaną z aluminium wykorzystywanego w przemyśle lotniczym – doradza Tomasz Kłak. Zwróćmy uwagę nie tylko na to, z jakiego materiały wykonana jest obudowa, ale także na to, co się na niej znajduje. Komfort użytkowania zapewniają łatwo dostępne przyciski do włączania lampy i zmiany trybów pracy. Na obudowie powinien znajdować się również sygnalizator poziomu naładowania.
6 – Źródło prądu
Renomowani producenci używają akumulatorów litowo-jonowych. Czas pełnego ładowania nie powinien przekraczać pięciu, sześciu godzin. Rozejrzyjmy się za modelem z wejściem na kabel micro USB i z możliwością łatwej wymiany akumulatora. Dostęp do baterii musi być prosty i nie powinien wymagać użycia narzędzi.
7 – Małe jest piękne
Lampa rowerowa powinna być kompaktowa, żeby nie zajmowała dużo miejsca. Przykładem jest właśnie Noise XTR 04, którego wymiary to 119 × 43 × 36 mm. Latarka powinna być także lekka. Poszukajmy sprzętu ważącego nie więcej niż 200 g.
8 – Stabilna pozycja
Bardzo ważny jest system mocowania. Uchwyt powinien umożliwiać montaż oświetlenia do każdej kierownicy. Istotna jest przy tym możliwość zmiany ustawienia w pionie i poziomie. – Montaż lamp powinien być niezwykle szybki, intuicyjny i prosty za pomocą uchwytu dołączonego do zestawu – zaznacza Tomasz Kłak z Mactronic. Solidne mocowanie zapewni stabilność lampy podczas jazdy po nierównym terenie.
9 – Bezpiecznie do celu
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że oświetlenie zapewnia nam bezpieczeństwo na trasie. Dotyczy to szczególnie lamp tylnych. – Dobrym przykładem jest lampa Reddy 1.2, która zmienia tryb świecenia na intensywnie pulsujący w chwili zatrzymania roweru. Wbudowany czujnik ruchu wykrywa, iż lampa nie przemieszcza się i wyłącza ją w celu oszczędzania energii. Po wykryciu ruchu, włącza ją ponownie – mówi specjalista z Mactronic.
10 – Wartość dodana
Nowoczesne lampy dla rowerzystów można wykorzystywać nie tylko podczas jazdy. W zestawie tylnej lampy Reddy znajduje się klips, dzięki któremu lampę można przymocować do paska spodni lub plecaka. Z kolei lampy z rodziny Scream wykorzystuje się także jako latarki ręczne. To niezwykle przydatna funkcja, kiedy wybieramy się na kilkudniowy wypad rowerowy z namiotem.